tisdag 2 augusti 2011

Finca

För några dagar sen så hade jag mina föräldrar på besök och fick då äntligen tillfälle att testa mitt senaste tillskott i spelsamlingen, Finca. Ett spel som jag sett fram emot att få spela "på riktigt", jag har nämligen spelat ungefär tio partier på internet så jag är väl bekant med spelet och spelmekaniken.

Spelet går ut på att odla och leverera frukt på ön Mallorca. Det är ett rätt så enkelt familjespel fast samtidigt rätt så klurigt att optimera sina drag och man behöver ha mycket timing och koll på vad de andra spelarna sysslar med.  

Rondellen i Finca.
Spelet använder sig liksom Imperial av en rondell men skiljer sig en hel del i själva mekaniken kring den. I Finca så används rondellen (som symboliserar en propellern på en väderkvarn) till att plocka upp frukten och man får röra sig lika många steg som det står pjäser på den väderkvarnsvinge man rör sig från och får lika mycket frukt som det står pjäser i den vinge man kommer till. Så det blir med andra ord mycket timing och en hel del svåra beslut över vilken pjäs man ska flytta på. Ofta vill man ju flytta flera pjäser och man vill ju dessutom inte skapa bra lägen för sina motståndare.


Spelplanen i Finca.

När man väl samlat på sig lite frukter så gäller det att leverera dem till de olika områderna på kartan och ta de brickor som ligger där. Det låter rätt enkelt men som sagt, det är mycket timing om att vara först så man får den bricka man vill ha och samtidigt optimera så man plockar så mycket frukter som möjligt och gärna så man har majoritet i de olika fruktkategorierna, vilket kan ge en hel del viktiga bonuspoäng.

Det var riktigt kul att spela Finca i brädesversionen för omväxlingens skull och jag ser fram emot att få spela det mer. Jag har även en expansion, Finca: El Razul , till spelet som jag fick i ett nummer av Spielbox. Det ger nog ännu en dimension till spelet.

2 kommentarer:

  1. Kul att du får användning av din födelsedagspresent :) Det kan vara så att du måste ta med det till BORK-con så att vi också får testa det. Det ser ju onekligen väldigt fint ut.

    /V

    SvaraRadera
  2. Jo, den tackar jag för. Den kommer definitivt användas rätt så flitigt fram över med. :-)
    Jag ska se vad jag kan göra men den ligger klart hett till att få åka med på BORK-con.

    SvaraRadera