tisdag 30 augusti 2011

Borkcon

I helgen som var det dags för ännu ett av spelföreningen Borks sommarkonvent som dock var en aning sent i år för att vara sommarkonvent men å andra sidan så var det sommarvärme igen i helgen så det måste ju om inte annat vara ett gott omen.

Hansa Teutonica, min fina röda kedja med handelshus kan ses överst i bilden.
För min del så började konventet på fredagkvällen med ett parti av det utmärkta spelet Hansa Teutonica. Jag börjar bli riktigt förtjust i det nu, helt klart bland de bästa spelen som släppts de senaste åren. Dessutom så tog jag tredje raka vinsten på lika många spelade partier. Den här gången testade jag en helt annan strategi än de två första gångerna jag spelade men det funkade precis lika bra.

Därefter blev det ett parti Tobago som jag spelat två gånger tidigare i år. Det är ett lite mer layback spel att spela mellan tyngre spel och som framförallt har mycket snygga komponenter. Efter detta blev det hemgång.

Tobago och dess mycket fina komponenter.
Lördagen startades med en turnering i tyska brädspel, det var en trekamp med tre typiskt tyska brädspel. Först ut för min del var Thurn and Taxis. Ett av de första spelen som jag köpte när mitt nyfödda brädspelsintresse tog fart för 6-7 år sen. Så jag är rätt familjär med spelet och trodde att jag skulle göra hyfsat ifrån mig där. Men tji fick jag, det började rätt uselt och hamnade rätt tidigt efter, sen var jag tvungen att använda administratören flera gånger. För alla som spelat T&T vet nog att det är inget bra tecken när man behöver ta till den extrema åtgärden. Jag chansade friskt på slutet för att komma tvåa eftersom det bara räknades om man kom etta eller tvåa i sitt parti, men det ville sig inte och jag kom sist i partiet.

Thurn and Taxis, rätt så tidigt i partiet.
En rätt tråkig start med andra ord. Det blev en aning bättre när jag fick spela ett av mina favoritspel, Hacienda. Där kom jag på en andra plats och det var jag nöjd med, det blev ett lite märkligt parti eftersom det drogs friskt med djurkort så tog partiet slutet oväntat snabbt.

Hacienda, det är jag som byggde den fina röda landskedjan.
Sist ut i trekampen var Puerto Rico och då gick det sämre igen. Jag var minst sagt ringrostig eftersom jag aldrig får tillfälle att spela PR nuförtiden, det var nog minst två år sen jag spelade sist. Sen gjorde det ju inte saken bättre att det var en svensk utgåva så man blev förvirrad av alla svenska termer. Så det blev en klar sistaplats igen. Så allt som allt blev det en minst sagt fiaskobetonad turnering för min del men det var iaf kul att få spela lite gamla godingar igen.

Mellan partierna i turneringen hann jag även med att spela ett parti San Juan, kortvarianten av PuertoRico. Jag ägde det för några år sen men sålde det så har inte spelat det på typ tre år. Det var roligt att spela igen och med i boxen låg en expansion med några nya byggnader. Partiet var rätt märkligt då vi alla tre spelare körde med helt olika strategier men alla ändå hamnade på exakt samma poäng.

Mina kort i slutet av vårt parti San Juan.
Efter turneringen så tog jag en välbehövlig matpaus, kände att energin nått botten. Det var kanske inte så konstigt då jag hoppat över lunchen.

Sen fick jag äntligen testa Alien Frontiers. Jag har läst recensionen i Spielbox och har varit riktigt nyfiken på att testa det sen dess. Bara en sådan grej som att alla landområden på månen man koloniserar är döpta efter sci-fi-författare gjorde ju att stämningen höjdes avsevärt, vem vill inte kontrollera t.ex. Herbert Valley? Spelet var riktigt snyggt designat och hade en trevlig och en för mig rätt ny spelmekanik.

Spelplanen i Alien Frontiers i slutet av vårt parti.
Efter detta så blev det ett part i Endeavor, ett spel jag spelade mycket förra året men inte spelat på ett tag. Det var som vanligt mycket underhållande dock gick det bara sådär, gjorde några grova taktiska missar som gjorde att jag kom helt fel i tajmingen.

Konventet avslutades med ett parti A Few Acres of Snow. Det var ett intressant och kul spel fast jag hade lite problem att ta till mig alla regler, det kan ju iof sig ha sin förklaring till att vi började spela vid tretiden på natten. Men mot slutet av partiet så började det lossna lite så det är ett spel jag gärna spelar fler gånger.

A Few Acres of Snow, den del av spelplanen där det var mest action.
Allt som allt ännu ett mycket trevligt konvent i Borks regi. Jag fick en fin mix av lite gamla klassiker med några nya bekantskaper. Det enda som fattades var nog något lite tyngre spel mellan varven men det får bli till nästa gång.

4 kommentarer:

  1. Tack för tipset om konventet! Det var skoj. Även i mitt parti A Few Acres of Snow var det just där det var mest action genom att jag fick Pemaquid och sen Boston belägrade med en snabb förlust som resultat. Det vill jag spela igen – och bättre!

    SvaraRadera
  2. Det var så lite så. Spelföreningen Bork brukar även hålla spelkvällar i samma lokal 1-2 ggr i månaden ifall du är intresserad.
    Oj, det lät precis som mitt parti. Jag blev rätt snabbt av med Permaquid, gjorde ett halvhjärtat försök att få tillbaka det men sen blev Bostan belägrat och föll. Jag tror största misstaget jag gjorde var att köpa in för lite trupper och ha för mycket oanvändbara kort kvar i leken. Jag skulle använt guvernören tidigt och rensat ut alla överflödiga kort. Vill definivt spela igen!

    SvaraRadera
  3. Jag läser massa saker om "ringrostig" och "det var väldigt länge sen jag spelade", jag vill bara påminna om att jag som spelade i samma grupp som dig hela tiden har spelat Puerto Rico och Hacienda en gång för väldigt länge sen och att jag missade regelgenomgången innan hela turneringen och jag lyckades ju komma etta på både Puerto Rico och Hacienda samt tvåa i Thurn und Taxis :P

    Nä nu ska jag sluta vara dryg och tacka för att du kom och spelade med oss istället :)

    /V

    SvaraRadera
  4. Äsch, du vet väl att jag kommit upp i en sådan ålder att jag har rätt att vara "gammal gnällig gubbe". ;-)

    Hoppas kunna komma upp på nästa konvent också!

    SvaraRadera