onsdag 3 augusti 2011

Spelkväll på Dragons Den

I måndags var det i vanlig ordning Dragons Dens spelkväll och jag lyckades komma iväg även denna vecka. Denna gång var jag t.o.m. där när det startade vid kl 18.

Först spelade vi en hemmagjord prototyp till ett rätt så enkelt kortspel. Det handlade om att man var rånarligor och skulle råna banker. Spelet var en typisk filler och höll rätt så hög standard för att vara ett hemmagjort spel.

Därefter fick jag återigen chansen att spela ett parti Galaxy Trucker. Den här gången gick det klart bättre än första gången jag spelade. Jag lyckades få två av tre skepp i mål. En klar förbättring gentemot förra gången då jag bara fick in mitt första skepp i mål. Så det kändes kul att man iaf utvecklats lite men riktigt bra på spelet blir jag nog aldrig, stressmomentent är fortfarande rätt klurigt för mig.

Mitt andra skepp som jag byggde, blev lite stressad på slutet så nedre högra hörnet blev rätt kasst.
Tredje och sista skeppet, det klarade sig t.o.m. utan några som helst skador.

Sista spelet för kvällen blev Hansa Teutonica. Det har jag bara spelat en gång tidigare, på Lincon i år. Även denna gång vann jag och det intressanta var att jag körde med ungefär samma taktik som första gången jag spelade. Jag kontrollerade Göttingen under större delen av spelet så jag fick många poäng när de andra spelarna ville bygga där och få fler actions. Sen kontrollerade jag även Stade, vilket är staden som man måste bygga till om man vill öppna upp fler privilegier. Det visade sig vara en bra kombo att sitta på dem.

Spelplanen precis vid final scoring, jag är faktiskt inte röd utan gul.
Jag gillar Hansa Teutonica, det känns som ett spel som passar mig bra. Det är massa fina träpluppar och massor med olika strategier och valmöjligheter hela tiden. Jag ser fram emot att spela det mer.

Allt som allt en riktigt skoj spelkväll!

2 kommentarer:

  1. Kul att du blir bättre på Galaxy Trucker, verkar svårt det där. Jag köpte ju Factory Fun utan att veta vad det var och det är ju tydligen lite liknande Galaxy Trucker. Har inte spelat Factory Fun ordentligt än dock.

    Ja Hansa Teutonica verkar verkligen vara ett Troi spel, du bara vinner och vinner. Verkar lite som om du går för den snabba vinsten istället för att låsa upp så¨många av grejjerna som möjligt. Kanske måste testa den taktiken istället för att låsa upp hela player boarden och göra tokiga saker i slutet :P

    /V

    SvaraRadera
  2. Jo, det är kul att man blir lite bättre. Men riktigt bra blir jag nog aldrig, så länge jag inte har några större ambitioner att vinna så kommer det nog vara rätt ok att spela. Det är något med att bygga sina egna rymdskepp och sen försöka köra dem genom rymden och se om det överlever. :-)
    Factory Fun, det såg snabbspelat ut, det kanske man skulle kunna köra på konventet.

    Ja, så är det nog medans du vill dra ut på det mer så du kan sitta och mysa med dina kuber. ;-)
    Skämt å sido, så kändes det som en bra taktik första gången och funkade bra andra gången. Det skulle ju vara intressant att testa någon annan taktik med, får se om jag kan klura ut någon ny taktik till nästa speltillfälle och se om den funkar lika bra.

    SvaraRadera