torsdag 11 augusti 2011

Wir Tanzen Auf Der Berliner Mauer

Det har varit lite lugnt på musikfronten på sistone. Klubbarna jag brukar dj:a på har haft sommaruppehåll och det släpps lite dåligt med skivor under sommarmånaderna. För att sen inte tala om alla konkurser på festivaler den här sommaren, festival-Sverige har verkligen tunnats ut ordentligt.


Cold War Night Life, ett riktigt guldkorn i skivsamlingen.
Men nu i augusti så börjar iaf skivsläppen komma igång igen. Extra roligt är det att de gamla synthpoplegenderna Rational Youth har gått in i studion igen och börjat göra ny musik. I väntan på det så släpper de dessutom två singlar på fredag med nya mixar från deras klassiska album Cold War Night Life. Den plattan har jag smått lyssnat sönder i mina sena tonår och den ligger mig varmt om hjärtet. Jag gillar verkligen texterna som på ett sådant fantastiskt sett fångar upp en känsla från tiden med kalla kriget i kombination med de sköna Kraftwerk-influerade ljudbilden, helt genialiskt.

Omslaget till nya singeln, grymt snyggt. Bilden från http://www.elektroskull.com

Den mest intressanta av de nya singlarna är utan tvekan Dancing on the Berlin Wall, en av mina favoritspår från Cold War Night Life. Den ska bli riktigt spännande att lyssna på och nostalgifaktorn lär vara hög. Hoppas att herrarna i Rationl Youth sen kan följa upp det hela med en nya platta senare i höst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar