torsdag 4 augusti 2011

Chinatown

Härom veckan fick jag äntligen spela Chinatown för första gången. Det har jag haft liggandes i ca 1,5 år och ett tag ägde jag t.o.m. två exemplar av det. Så det var minst sagt på tiden att jag fick det spelat.

Spelet utspelar sig i just Chinatown i New York. Man spelar kinesiska affärsmän som ska bygga upp affärsverksamheter och bli så lönsamma som möjligt. Den som i slutändan tjänat mest är den som vinner spelet. I princip allt i spelet går att byta till sig från de andra spelarna.

Bild över spelplanen vid slutet av mitt första parti.
Spelet varar i sex rundor där varje runda är ett år. I början av rundan får man ett antal byggkort och affärsverksamhetsbrickor, sen så gäller det bara att friskt försöka förhandla sig till de byggplatser på kartan man vill ha samt de verksamheter man vill ha där. Varje affärsverksamhet har en vis storlek, dvs antal brickor, för att den ska bli färdigställd. Det är då den ger mest avkastning tillbaka till ägaren.

Spelet spelas över sex rundor som motsvarar åren 1965 till 1970.
Vad blev då intrycket efter mitt första parti?

Eftersom jag har nyutgåvan så är den grafiskt väldigt snygg och har tilltalande layout. Men själva spelet och spelmekaniken har jag svårare att uttala mig om. Det var skoj att spela det ska erkännas men jag ställer mig ändå en aning tveksam till spelet. Jag är inte generellt förtjust i spel där man ska byteshandla helt fritt med de andra spelarna och det är ju i princip allt som det här spelet går ut på. Det kändes väl som sagt rätt ok när jag spelade men jag blev inte helt övertygad om att det är ett spel som kommer hålla för mig i längden. Men jag kommer vilja spela det igen för att få lite mer spelintryck och för att skapa mig en bättre uppfattning.

2 kommentarer:

  1. När du förklarar spelet går jag igång rejält på stadsbyggarbiten av det hela, men sen när du förklarar mekaniken så faller allt ganska platt. Känns som ett spel där man måste ha mer affärssinne än strategi, och affärssinne är inte något jag är så bra på...

    Och så måste jag fråga, hur kommer det sig att du har ägt två exemplar av detta, utan att ha spelat det?

    /V

    SvaraRadera
  2. Precis, det är nog affärssinne som gäller. Jag brukar inte heller ha så bra affärssinne och köpeslå är inte riktigt min grej men ska ge spelet någon chans till innan jag dömer ut det helt.

    Bra fråga! Det första köpte jag för 9 euro från Tyskland. Sen råkade jag springa på ett exemplar i en leksaksaffär för en hundring, så slog till för det var så billigt. Jag tänkte att det alltid går att sälja det för minst vad jag köpt för eller ge bort det i present. Och sålde ett exemplar för 150 kr på Lincon så gick ju plus. :-)

    SvaraRadera