lördag 2 juli 2011

Lincon 2011 Retrospective

Årets Lincon blev mitt fjärde besök totalt och andra som Linköpingsbo, dvs promenadavstånd till konventet. Detta år sammanföll Lincon med både kristihimmelsfärd och nationaldagen vilket medförde att det blev ett rekordlångt Lincon, hela fem dagars spelande.Totalt hann jag med 17 spelpartier och det blev även i år endast brädspel på menyn.

Det klart roligaste spelupplevelsen under konventet var att jag äntligen fick chansen att testa Command & Colors:Ancients, det var ett helt fantastiskt bra spel. För de som inte känner till det så har jag ett stort historieintresse och fick lite hjärtklappning när man fick återuppleva klassiska antika fältslag. Det trevliga var att vi lyckades spela två partier och dessutom gå igenom reglerna på ca 2 timmar, det är ett klart plus för att spelet ska komma upp hyfsat ofta på spelbordet. Vill spela mer!

Command & Colors: Ancient. Fältslag med massa träklossar.
Konventets stora otippade spelupplevelse blev Tobago. Det var ett spel som jag på förhand aldrig skulle kunna gissa att jag skulle spela. Det var nyinköpt i Dragons Dens spelbar och jag fick tom äran att puncha spelet. Jag roade mig att läsa igenom reglerna medan jag inväntade mina spelkamrater och precis när jag var färdig så dök de upp så vi kunde köra ett parti. Spelet var riktigt skoj, rätt lättsamt men ändå en ordentlig spelupplevelse. Det var dessutom spelbart på under timme. Me like!

Tobago, riktigt snygga spelpjäser.
Andra nya spel jag fick testa var Glen More och Hansa Teutonica, båda var riktigt skoj. Det senare har jag grymt sugen på att införskaffa än längre tid. Det föll mig i smaken både layout- och spelmässigt.

Hansa Teutonica. Jag var så klart röd.
Sen fick jag testa A Game of Thrones: The Card Game. Det var kul men tog lite lång tid när alla var nybörjare och behövde läsa mycket på korten och lista ut hur man skulle spela. Men jag känner att det har stor potential när man kommer in i det.

Torres, alltid lika fint när tornen börjar växa.
Sen hann jag även med några gamla klassiker som Euphrat & Tigris, Torres och Ingenious. Alltid skoj att spela. Sen blev det ju så klart traditionsneligt ett parti Advanced Civilization på smygstarten av konventet på onsdagskvällen. Jag spelade riktigt bra, bättre än jag brukar men kom ändå bara fyra i mitt parti. Men sen visade det sig att två av de som var på mitt bräde var i finalen och en av dem tog hem finalen dessutom, så sett i det ljuset så gjorde jag nog en rätt bra insats.

Mitt makalöst bra parti Euphrat & Tigris.
En annan klassiker vi spelade var Tikal, nu testade vi för första gången att köra med auktion. Det gjorde spelet ännu klurigare och måste spela fler gånger för att få lite känsla för taktiken då.

Tikal, notera hur tajt the blev mellan röd och svart.
Andra spel som spelades var Chicago Express, Cyclades, Hive och Rosenkönig. Det sistnämnda har jag spelat mycket på nätet och det var kul att få testa det irl. Det är ett abstrakt spel helt i min smak. 

Ett riktigt trevligt konvent och även om jag inte hann spela riktigt allt och så mycket som jag hade velat så är jag riktigt nöjd med konvenetet. Jag fick jag många roliga och intressanta spelupplevelser under årets upplaga av Lincon! 

4 kommentarer:

  1. Jag inser nu att vi nästan inte spelade nåt ihop, jo Hive förstås. Nästa gång vi ses ska vi försöka få till ett parti dominant species tycker jag. Har du provat det? /Df

    SvaraRadera
  2. Jo, vi lyckades springa om varandra rätt mycket när det gällde spelande på Lincon. Tycker definitivt vi kan spela Dominant Species, jag har faktiskt inte hunnit testa det ännu men hört mycket bra om det så skulle vara kul att spela och få sig en egen uppfattning. :-)

    SvaraRadera
  3. Istället fick du ju spela en del med mig och Mia, vilket jag tyckte var trevligt iaf. Tikal måste man definitivt köra med auktion flera gånger, jag tycker att det lyfte spelet ytterligare.
    Förstår nu att även jag måste ta och pröva Command & Colors, det kan vara ett sånt spel jag kan lura in Mia i också.

    /V

    SvaraRadera
  4. Det är ju sant, det är ju förstås alltid väldigt trevligt att spela med er! :-)
    Jo, auktionsmomentet var spännande, det vill jag köra med fler gånger.
    Rekommenderar varmt Command & Colors. Jag kan ta med mig det om jag kommer upp till Borkcon så kan vi spela det. Det är ju rätt snabbspelat och sen har jag ju ca 25 scenarion så finns lite att välja på.

    SvaraRadera