tisdag 19 juli 2011

Galaxy Trucker

Den senaste tiden har det varit lite tyst här på bloggen. Det har sin naturliga förklaring i att jag varit på resande fot och haft dålig tillgång till internet men nu är jag hemma igen och förhoppningsvis så kommer bloggen uppdateras oftare nu.

Igår var jag ner till Dragons Dens brädspelskväll igen efter att barnen somnat. Den här gången hade jag lite sämre timing än senast och fick vänta ett tag innan jag fick spela något. Jag roade mig med att titta på när några spelade en prototyp till ett hemdesignat krigspel i rymden som tydligen var väldigt likt Axis & Allies i spelmekanik.

När det väl blev dags att spela så blev det ett parti Galaxy Trucker. Jag hade inte spelat spelet tidigare och jag hade inga direkta förväntningar på det. 

En bild på Galaxy Trucker från http://czechgames.com.
Spelet var väl rätt så kul men jag hade svårt för det p.g.a. stressmomentet när man skulle bygga sina rymdskepp. Alla byggde sina skepp samtidigt genom att vända på en massa brickor. Antingen tog man brickan och la till den till skeppet eller så lät man den ligga för att kanske ta den senare, men då riskerade man att någon annan tog den eftersom alla brickor som låg uppvända var fria att ta av vilken spelare som helst. Jag hade svårt för detta moment av spelet och byggde rätt dåliga rymdskepp. 

Spelet spelades över tre rundor, där man inför varje runda byggde ett nytt rymdskepp som man sedan körde genom rymden och träffade på en massa faror och hämtade upp varor som man sålde när man kom i mål i slutet av rundan. Rymdskeppen blev större och större för varje runda men det blev även farorna. Jag lyckades bara komma i mål i första rundan. De andra två rundorna gick mina rymdskepp sönder så jag fick böta en massa krediter, vilket var samma sak som victory points i slutändan.

Jag kom överlägset sist i partiet, knappt så jag hamnade på positiv slutpoäng. Fast även om partiet gick rätt dåligt så kan jag tänka mig att spela spelet igen. Det känns som ett spel som man måste spela några gånger för att bli bra på, fast riktigt bra tror jag nog inte att jag blir med tanke på stressmomentet.

2 kommentarer:

  1. Intressant att du tyckte detta var kul. Jag har tittat på kartongen ett antal gånger men inte tyckt att det verkat vara något att hänga i julgranen. Jag kanske måste prova detta iaf. när du till och med kan tänka dig att spela det igen, även fast jag inte heller är så bra på stressmoment....

    /V

    SvaraRadera
  2. Låt mig säga så här; temamässigt är det ju ett rätt trevligt spel, man bygger ihop sina rymdskepp och sen kör man runt med dem i rymden och slåss lite mot pirater, hämtar upp lite varor med mera. Sen var det ju den jobbiga biten med stressmomentet men jag kan som sagt tänka mig att spela det igen och se om jag tycker det går bättre då, det kan ju vara så att det är lite vanesak också och att man uppskattar spelet mer ju mer man spelar.
    Sen är ju spelet snabbspelat dessutom, det är ju ett plus om man ska vilja spela det fler gånger. Men att jag ska köpa det lär däremot inte hända. Då finns det andra bättre spel jag vill ha istället.

    SvaraRadera