söndag 10 juli 2011

Space Empires

Jag har en lång väntan framför mig, jag har beställt ett spel från USA. Det skulle egentligen ha skickats i slutet av juni men en översvämning i Kina, där spelen trycks, har försenat dem men de borde skickas vilken dag som helst nu...kan man hoppas.

Spelet då, det heter Space Empires. Det är ett klassikt rymdspel där det gäller att bygga upp sitt imperium och försöka trycka ner sina motståndares imperier. Jag har inget sådant spel sen tidigare och jag har varit sugen på att skaffa ett sådant spel ett tag men inte hittat något som riktigt fallit mig i smaken.

Boxcover till Space Empires, från www.gmtgames.com.
Vad som gjorde att jag hoppas Space Empires kommer uppfylla mina behov är att det dels är rätt flexibelt med både antal spelare och speltiden. 1-4 spelare och 1-4 timmars speltid låter i mina öron som väldigt trevlig musik. Att man kan spela solo är ju alltid ett plus då jag som tvåbarnsfar ofta har svårt att komma loss och spela brädspel och när jag väl gör det så är det ju trevligt med spel som inte tar en dag att spela.

Det följer med en scenariobok till spelet med lite olika scenarion som gör att man kan anpassa spelet efter vad man vill ha för spelupplevelse just för stunden och så finns det en bunt med optional rules vilket säkert också kan påverka hur spelpartiet blir. 

Så nu gäller det bara att tålmodigt vänta de ca två månader eller vad det nu kan bli innan spelet dyker upp på posten och sen får man hoppas att den långa väntan var värt det...

4 kommentarer:

  1. Läskigt vad vi verkar ha liknande spelsmak, det här har jag haft som förbeställning ett tag nu och sitter också och väntar med spänning :) Det verkar även vara fler här som är sugna på att spela detta, Jespers kommentar var "Du ringer väl så fort det har kommit va?".

    /V

    SvaraRadera
  2. Jo, det verkar onekligen så. Får se till att göra gemensam sak och promota lite spel på kommande Borkcon.
    Haha, that´s the spirit! Jag kan dessutom tänka mig att det inte är speciellt svårt att få med Rick på ett parti heller.

    SvaraRadera
  3. Jo det får vi göra, har för mig att det ska finnas lite regler med wormholes om man vill köra Space Empires med flera bräden och personer :)
    Nä Rick smälter nog som smör när han får se det hela :) Kan tänka mig att jag får med Mia på en provomgång också.
    Har läst igenom reglerna en vända men det känns som om det kan behövas några gånger till då jag nu inte minns något och inte förstod något när jag läste dom :P

    /V

    SvaraRadera
  4. Det där med wormholes lät spännande, det tycker jag vi ska testa när vi blir lite varma i käderna med spelet. :-)
    Jag avvaktar nog till jag fått spelet innan jag läser reglerna, tycker det är lättare om man får ha spelplan, spelkort med mera framför sig.

    SvaraRadera