tisdag 5 juli 2011

Imperial 2030

Igår lyckades jag ta mig ner till Dragons Dens spelkväll. Den är varje måndag men jag brukar tyvärr missa den rätt så ofta. Mycket beror på när barnen somnar och om jag har ork att ta mig ner dessutom. Igår somnade de hyfsat tidigt så jag åkte ner och hoppades få spela något. Min timing var perfekt för det var ett gäng som precis avslutade ett spel när jag kom ner.

Rondellen i Imperial 2030..
Så vi satte igång ett parti Imperial 2030. För de som inte vet vad det är för spel så kan jag kortfattat säga att det är ett krigspel där man kontrollerar länder genom att köpa aktier i dem, den som har mest aktier kontrollerar landet och får styra det. Kontrollen av länderna ändras rätt flitigt under spelet.

Jag har spelat det en gång tidigare, det var på ett Borkcon men det var nog tre år sen skulle jag gissa så var minst sagt lite ringrostig. Jag började partiet rätt så dåligt och jag hade det rätt motigt i första halvan av spelet, satt på rätt så dåliga aktiekombinationer till att börja med och hade svårt att köpa upp mig bättre och få kontroll över de attraktivare länderna.

Jag satt dessutom och kontrollerade spelets sämsta nation, USA, större delen av spelet. USA blev lite av en slagpåse mellan ett aggressivt Brasilien och en EU-blockad i atlanten. Sen gjorde jag misstaget att inte få kontroll på stilla havskusten och den var aldrig under amerikansk kontroll någon gång under partiet.

USA är rätt pressat.
Dock gjorde jag bättre ifrån mig med Kina som jag också kontrollerade större delen av spelet. Kina och Indien var heta rivaler under hela partiet och de var mellan dessa två som striden kom att stå om vilken nation som skulle avsluta spelet, dvs gå upp i maximal utdelning på aktierna i landet. Genom att faktiskt betala för att gå extra steg på rondellen, något som bara jag gjorde under hela partiet, så lyckades jag avsluta innan Indien hade chans att avsluta. Detta drag överraskade mina motståndare då alla trodde Indien skulle få avsluta partiet och få maximal utdelning. 

Trångt i Asien. Kina och Indien låg ständigt i konflikt.
Med mitt avslutande drag så lyckades jag ta mig upp till en andra plats av fyra spelare. Annars hade jag nog garanterat blivit klar jumbo eftersom det bara var jag som inte hade investerat något större i Indien och hade halkat efter om Indien kommit upp i maximal utdelning. Så det kändes som en kul avslutning på ett spännande parti.

Sammanfattningsvis så kan jag säga att jag gillar Imperial 2030. Det är ett kul spel och hyfsat lätt att komma in i. Nackdelen är att det kan vara lite segt emellanåt när folk ska tänka över vilka aktier de ska köpa och det är det som gör att speltiden rusar iväg och ett parti Imperial 2030 ofta tar dubbelt så lång tid som t.ex. släktningen Antike, också det ett spel i rondellserien. Å andra sidan så tycker jag att Imperial 2030 är klart bättre och mer intressant än Antike.

4 kommentarer:

  1. Bra drag att gå extra i rondellen folk brukar missa det ibland. Körde ett parti 2030 för någon vecka sen som jag faktiskt lyckades vinna genom att få upp Brasilien i högst utdelning, och jag gjorde nog ett rätt bra drag när jag bröt pakten med Kina (Mia) och tog ett landområde hon ville ha >:)

    /V

    SvaraRadera
  2. Jo, och framförallt på slutet av spelet så kan det var grymt viktigt att få sin/sina nationer till taxation innan spelet slutar och då kan det ofta vara värt att betala för några få extra steg. :-)
    Vad tycker du om vanliga Imperial kontra Imperial 2030? Jag har bara spelat vanliga en gång och 2030 två gånger så har inte hunnit skapa mig en ordentlig uppfattning om vilken jag gillar bäst av dem. Det som jag spontant känner är trevligt med 2030 är ju att alla nationer kommer åt alla andra hyfsat lätt, så ingen nation kan gömma sig i ett hörn.

    SvaraRadera
  3. Det är ganska olika spel har jag märkt. I 2030 så kommer alla nationer åt varandra lätt, som du sa, men i vanliga så är det lite färre neutrala områden så det blir lite mer krigiskt på en gång, som Jesper sa. I originalet har jag känt att Italien kan mysa omkring rätt obehindrat i medelhavet med omnejd och då kan bli väldigt starka, vilket man självklart måste sätta stopp för. För att stoppa Italiens dominans av medelhavet så måste nog Frankrike och Österrike/Ungern göra gemensam sak av att få bort dom, Italien har ju tre hamnstäder i medelhavet medan Frankrike och Ö/U bara har en var.

    /V

    SvaraRadera
  4. Jo, att det är färre neutrala områden i vanliga Imperial är ju sant. Det blir ju snabbare konflikter mellan länder då. Jag har nog spelat för få partier för att uttala mig om det är något jag föredrar eller ej.
    Den enda gången jag spelade vanliga Imperial så kontrollerade jag för det mesta både Österrike och Italien och bråkade mycket med Ryssland och Frankrike vill jag minnas.

    SvaraRadera