lördag 25 juni 2011

Discworld

Jag har ett större bokprojekt, att läsa alla Terry Pratchetts Discworld-böcker i ordning. Jag har precis börjat läsa den 33:e boken i serien, Going Postal, så jag börjar närma mig målet. I dagsläget finns det 38 böcker i serien och en till kommer dyka upp i november. Så ska se om jag kan öka takten lite så jag kan börja läsa den nya boken när den kommer ut.

Omslag till nya boken från wikipedia.
Så man kan milt uttryckt säga att jag gillar Terry Pratchett. En del brukar påpeka att de inte förstår hur man kan mala igenom så många böcker med samma författare och i samma serie utan att tröttna. Men jag blir snarare bara mer och mer inbiten och sugen på att läsa mer för varje bok jag läst.

Jag gillar att de är så lätsamma men ändå med en hel del tänkvärda och fyndiga saker inbakat med en stor dos humor. Sen så gillar jag att karaktärer återkommer och att de utvecklas och det blir som "kompisar" som man lär känna bättre och bättre vartefter. Bästa exemplet tycker jag är Sam Vimes, för övrigt min favoritkaraktär i serien. Han börjar som en enkel kapten för nattvakten för att sakta men säkert gå uppåt i karriärstegen (dessutom till hans stora förtvivlan, han vill ju helst vara ute på gatan och jaga bovar) och blir adlad och lord commander. I och med att han blir mer och mer inflytelserik så rekryteras fler och fler stadsvakter till hans kår och man får följa en massa av dem genom böckerna ochd et dyker upp nya titt som tätt.

För att gå in på ett annat stort intresse hos mig, nämligen brädspel, så såg jag att det skulle komma ett brädspel, Guards Guards! A Discworld Boardgame, om just stadsvakterna i år.

Som att det inte vore nog så kommer det ett till spel, Ankh-Morpork, om Discworld.

Jag är klart nyfiken på båda två och det skulle vara kul att ha ett Discworld-spel men frågan är hur bra de egentligen är. Om det verkligen är ett bra spel eller om det bara är snyggt förpackat i Discworld och spelmekaniken är rätt dålig? Det är den kluriga frågan, många spel som bygger på filmer eller böcker brukar ju ha en tendens att vara mer tema än ett bra spel. Ankh-Morpork ser ju spontant mest lovande ut men frågan är ju om det håller när man skrapar under ytan?

Hur som helst, ett lovande år för de som gillar Terry Pratchett och Discworld...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar