fredag 7 oktober 2011

Spelkväll med Bork

Först ut var Alien Frontiers, ett spel som jag spelade på sommarkonventet i augusti och som jag tyckte mycket om. Så det kändes riktigt roligt att få testa det igen. Det märktes att man spelat det en gång tidigare för det blev klart lättare att komma på strategier i sitt spelande. Jag satsade även denna gång på att kontrollera Pohl Foothills så det blev billigare att använda kort vilket ledde till att jag samlade på mig många kort. Det blev även som förra gången ett rätt jämnt parti men jag lyckades dra längsta strået i slutändan och ta hem partiet.
Det vackra spelbrädet i Alien Frontiers, rätt tidigt i partiet.
Därefter blev det ett parti Through the Desert, ett rätt enkelt men klurigt fillerspel med kameler som ser ut ungefär som Ahlgrens bilar och för att skapa lite lagom förvirring så var det en av spelarna som hade med sig just en påse Ahlgrens. Vi var hela fem spelare så partiet blev väldigt kaotiskt, vet faktiskt inte om jag kört det förut på så här många spelare. Det gick rätt dåligt för mig och kom överlägset sist. Det är iof sig en ovanlighet för jag brukar slarva med utställandet av kameler och det är bland det viktigtaste i det här spelet. Det tog inte många rundor innan de flesta av mina kameler var rätt så låsta.

Spelbrädet någon gång under senare hälften av partiet.
Sen avslutades spelkvällen med ett parti Endeavor. Ett av mina favoritspel. Det var skoj att spela och det gick riktigt bra för mig. Jag är tveksam om jag någon gång under mina nio tidigare partier fått upp alla statusmätare så högt. En nyckel till segern var nog att jag la beslag på båda kartograferna.

Mitt bräde i slutet av spelet, som synes gick det riktigt bra.
Allt som allt en mycket trevlig spelafton i gott sällskap. Jag blev ännu mer övertygad om att jag måste införskaffa Alien Frontiers. Ett riktigt elegant spel som dessutom är mycket snyggt designat. Me like!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar